زبان طراحی در حوزه لوازم خانگی
نوع طراحی محصول اولین چیزی است که به چشم میآید که میتواند مشتری را برای خرید ترغیب یا بی رغبت کند. امروزه شرکتهای مختلف با استفاده از تکنولوژیهای جدید در تلاش هستند برای رقابت پذیری با دیگر رقبای خود در طراحی محصولات از خلاقیت و نوآوریهای بیشتری بهره ببرند. برای عرضه موفق محصولات به بازار مشارکت یکپارچه طراحی صنعتی و طراحی مهندسی یک ضرورت محسوب میشود و طراحان باید در فرآیند طراحی محصول مواردی همچون چرخه عمر محصول، انتخاب مواد پایدار، تجربه کاربر، طراحی کاربردی و کاربر پسند بودن نوع طراحی محصول را مورد توجه قرار دهند. در این مقاله بیشتر با اهمیت طراحی محصول در لوازم خانگی و فرآیند طراحی محصول آشنا خواهیم شد.
طراحی محصول در لوازم خانگی چیست؟
طراحی محصول را میتوان به معنای فرآیند ایجاد یک محصول یا کالای جدید برای فروش در نظر گرفت؛ برای خلق محصول جدید نیاز به تولید و توسعه ایدههای جدید و کارآمد است تا محصول ایجاد شده به عنوان یک طرح نوآورانه بتواند خود را نشان دهد و باعث به وجود آمدن بازار جدیدی شود. در حال حاضر طراحی محصول در لوازم خانگی بسیار مورد توجه افراد خانه دار قرار گرفته است و آنها سعی میکنند محصولاتی از برند خاص که طراحی منحصربفردی را دارد خریداری کنند. علت این امر ایجاد هماهنگی در دکوراسیون منازل است؛ به عنوان مثال برای داشتن دکوراسیون کلاسیک افراد ترجیح میدهد لوازم خانگی که به سبک کلاسیک طراحی شدهاند را خریداری کنند. امروزه ابزارهای دیجیتالی متنوعی به وجود آمده است و طراحان محصول با روش های خارقالعادهای میتوانند برای طراحی محصول از آنها به منظور تجسم، تحلیل و تولید محصول استفاده کنند.
فرایند طراحی محصول در لوازم خانگی چیست؟
فرآیند طراحی محصول در لوازم خانگی طی ده مرحله به شرح زیر انجام می شود.
- طوفان فکری به معنی بحث و گفتگو در بین اعضای گروه طراح، تولید و عرضه محصول است؛ افراد در گروه به دو زیر گروه تقسیم می شوند که گروه اول ایدههایی را برای حل مشکل ارائه میکند و گروه دیگر کار تجزیه و تحلیل ایدههای مطرح شده را بر عهده میگیرد. طوفان فکری در طراحی محصول برای لوازم خانگی شامل سه فاز تعریف مشکل، تولید ایده و انتخاب بهترین ایده است.
2.مستند سازی مشخصات فنی محصول مورد نظر و مطرح کردن پیش نیازها برای طراحی محصول
3. سلایق و نیازهای مشتری از جنبههای مختلفی مانند تحقیقات بازار برای مشخص شدن حضور رقبا، ترندها و ارزیابی طول عمر احتمالی محصول قابل بررسی است. در این صورت نگاه کلی شامل جنسیت، سن، وضعیت تاهل، سطح درآمد، محل اقامت، شغل، موقعیت شغلی، مشکلات اصلی، نیازها و ترسها از مشتریان نهایی خرید محصول به دست می آید.
4.ارائه طرح محصول یک رویکرد مهم برای ادامه فرایند طراحی محصول است؛ در این مرحله طرحهایی ارائه میشود تا تولییدکنندگان بتوانند تولید محصول با نیازهای مشتریان به بهترین شکل همسوسازی گردد.
5.تولید نمونه اولیه از محصول یا پروتوتایپ تا حدودی میتواند اسکلت ظاهری محصول نهایی و تا حدودی قابلیتهای آن را نشان دهد؛ اما نمونه اولیه ظاهر زیبایی نداشته و به خوبی نمیتواند محصول نهایی را به تصویر بکشد. در این مرحله ایرادات محصول نهایی و نحوه تعامل مصرف کننده با محصول نهایی بررسی می شود.
6.تعیین مشخصات و ویژگیهای فنی محصول امکانی را فراهم میکند تا تولیدکنندگان بتوانند تمام پیش نیازها برای طراحی محصول نهایی را بررسی کنند و راهکارهای احتمالی را با جزئیات کامل ارائه دهند.
7.ساخت نمونه محصول در کارخانه باعث میشود شرکتها متوجه شوند که آیا ایده اصلی طراحی محصول مورد توجه مشتریان واقعی قرار میگیرد یا باید نکات دیگری را در ساخت و طراحی محصول در نظر گرفت.
8.آزمایش و اصلاح راهکارهای ارائه شده در طراحی محصول تا هنگامی که تمام پیش نیازهای مدنظر برآورده گردد و از مشتریان داوطلب بازخورد منفی دریافت شود ادامه می یابد.
9.در آغاز تولید محصول طراحی شده لیستی از اولویتها تهیه میشود و کارهای بزرگ به کارهای کوچک تقسیم میگردد تا از تاخیر چند هفتهای تحویل محصول جلوگیری شود. در این مرحله فهرست کاملی شامل مشخصات فنی محصول، پیش نیازها، وظایف، مهلتها و بودجه به تولیدکنندگان ارائه می شود.
10.تضمین کیفیت محصول آخرین مرحله از طراحی محصول در لوازم خانگی است که تمام مراحل توسعه محصول مثل عرضه و تعمیر محصول را شامل میشود. معمولاً قبل از ورود محصول به بازار تستهای نهایی برای مطابقت داشتن محصول تولید شده با استانداردها و پیش نیازها انجام می شود.
انواع طراحی محصول در لوازم خانگی
در طراحی محصولات لوازم خانگی جنبههای زیبا شناختی اهمیت ویژهای دارد؛ از این رو طراحان سعی میکنند در طرح و شکل لوازم خانگی عناصر مختلف را با هم ترکیب کنند تا بتوانند به سلایق متنوع مشتریان پاسخ دهند. دقت کنید که زبان طراحی مختص هر برند گویای سبک استفاده محصولات تولیدی آن برند است و افراد بسته به دکوراسیون منازل خود محصولات ساخته شده متناسب با آن سبک را خریداری می کنند.
.طراحی کلاسیک لوازم خانگی
سبک کلاسیک در منازل و آشپزخانهها هنوز طرفداران خاص خود را دارد؛ در این سبک افراد از لوازم خانگی و وسایلی استفاده میکنند که طراحی کلاسیک دارند. به عنوان مثال چیدن مبلمان سلطنتی با چوبهای قهوهای پر زرق و برق، فرشهای دارای طرحهای سنتی و دستباف، نصب لوسترهای طلایی و استفاده از لوازم منزل که در طراحی آنها رنگهای کلاسیک به کار رفته مهمترین موارد برای اجرای سبک کلاسیک در دکوراسیون منزل هستند.
2.طراحی مدرن لوازم خانگی
تولید وسایل با اشکال هندسی مختلف امروزه در طراحی محصول در لوازم خانگی جایگاه ویژهای پیدا کردهاند؛ برای مثال آویزهای متعدد یا لوسترهای بزرگ بر روی جزیره که در ساخت آنها طراحی مدرن به کار رفته است میتواند به آشپزخانه سبک مدرن بدهد. همچنین مبلمان و صندلیهای مدرن از جمله لوازم خانه هستند که در طراحی آنها از عناصر گرد استفاده شده و باعث نرمی و ملایمت در طراحی گردیدهاند. طراحی لوازم خانگی سنکور نمونهای از طرحهای مدرن در ساخت لوازم خانگی است؛ در طراحی محصولات این برند از طیف رنگی وسیعی استفاده میشود که از لحاظ ظاهری همانند مدلهای روز دنیا هستند.
3. طراحی وینتج در لوازم خانگی
امروزه لوازم خانگی با طراحی وینتج محبوبیت زیادی پیدا کرده است؛ زیرا این وسایل باعث خلق فضایی شیک، مدرن یا حس نوستالژیک شده و به محیط حس آرامش و صمیمت میبخشند. ترکیب رنگها و طرحهای مختلف برای طراحی محصول در لوازم خانگی با طرح وینتج نشان دهنده سلیقه و خلاقیت طراح است.
جمع بندی
امروزه به لطف تکنولوژیهای نوین طراحی محصول در لوازم خانگی بسیار پیشرفته کرده است؛ به طوری که افراد به راحتی میتوانند متناسب با سبک دکوراسیون منازل خود لوازم مورد نیاز و هماهنگ با سبک مورد نظر را خریداری کنند.